گل و گیاه

اسطوخودوس انگلیسی

شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۳۹ ق.ظ

اسطوخودوس نام یک گونه از سرده اسطوخودوس است.

پیشینه گیاه اسطوخودوس در منطقه خاورمیانه و هند فعلی به حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. مردم اسطوخودوس را گیاه مقدسی می‌دانستند و از آن علاوه بر مصارف خوراکی برای خوشبوسازی مو، البسه و وسایل شخصی استفاده می‌کردند.

امروزه از اسطوخودوس استفاده‌های بیشتری می‌شود و خواص عنوان شده برای این گیاه آن را تبدیل به یکی از سوژه‌های تحقیقات در طب مدرن و سنتی نموده است.

کمک به درمان بی‌خوابی

مصرف اسطوخودوس به صورت دمنوش (خوراکی) یا استفاده از روغن اسطوخودوس (غیرخوراکی) به بهبود خواب کمک بسزایی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند ریختن چند قطره از روغن اسطوخودوس روی بالش باعث بهتر شدن کیفیت خواب در افراد می‌شود (رایحه درمانی / آروماتراپی). توجه داشته باشید روغن اسطوخودوس را به هیچ عنوان نباید به‌صورت خوراکی مصرف کنید.

کم کردن لکه های پوست

استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی سطح پوست می‌تواند به کاهش لکه‌های پوستی و کاهش آکنه کمک کند. همچنین با دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، استفاده از این روغن بر روی پوست می‌تواند هرگونه التهاب پوستی را بهبود بخشد. البته نباید از این روغن بدون مشورت با متخصص پوست استفاده کرد.

کاهش اضطراب

افسردگی، خستگی مزمن و سردردهای شدید تنها چند مورد از پیامدهای استرس شدید هستند که در صورتی که کنترل نشود منجر به عوارض بدتری خواهد شد. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که اسطوخودوس می‌تواند ابر سیاه افسردگی و غصه را از ذهن بیرون کند و ذهنی آرام را برای ما بسازد. اسطوخودوس تأثیر مثبتی بر خلق و خو، ذهن آرام و بهبود افسردگی دارد. همچنین در مطالعه‌ای دیده شد مصرف اسطوخودوس علائم و دردهای پیش از قاعدگی در بانوان را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. این خواص را می‌توان به‌صورت رایحه‌درمانی (با استفاده از روغن اسطوخودوس) و یا به‌صورت خوراکی (دمنوش اسطوخودوس) از اسطوخودوس دریافت نمود.

عوارض مصرف اسطوخودوس

  • روغن اسطوخودوس مصرف خوراکی ندارد و در صورت بلعیده شدن می‌تواند مسمومیت ایجاد کند. اختلال در تنفس، تهوع و اسهال از علائم این مسمومیت هستند. در صورت تمایل به مصرف خوراکی از مکمل‌های اسطوخودوس یا دمنوش آن استفاده نمایید.
  • برخی افراد ممکن است به اسطوخودوس حساسیت داشته باشند. در صورتی که پس از مصرف موضعی (روغن) یا خوراکی (دمنوش) دچار سردرد، معده درد و درد مفاصل شدید مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.
  • استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی پوست کاملاً ایمن است اما با این حال چنانچه قرمزی، التهاب و خارش در موضع مشاهده شد مصرف آن را کاملاً قطع نمایید.
  • استفاده بیش از حد اسطوخودوس برای پسران زیر سن بلوغ ممکن است باعث ایجاد جاینکومستی (بزرگ شدن سینه در مردان) پیش از بلوغ شود.

 

  • خانم سلامت

flower

اسطوخودوس انگلیسی

گل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی